Antriebsstrang eines Kraftfahrzeuges

Antriebsstrang (1) eines Kraftfahrzeuges (2), zumindest umfassend eine erste Antriebseinheit (3), eine von der ersten Antriebseinheit (3) angetriebene Antriebswelle (4) und mindestens eine über eine Kupplung (5, 6) mit der Antriebswelle (4) schaltbar verbindbare Abtriebswelle (7, 8), so dass ein Dre...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Hauptverfasser: Nießen, Harwin, Oberguenner, Peter, Bruening, Rainer
Format: Patent
Sprache:ger
Schlagworte:
Online-Zugang:Volltext bestellen
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
container_end_page
container_issue
container_start_page
container_title
container_volume
creator Nießen, Harwin
Oberguenner, Peter
Bruening, Rainer
description Antriebsstrang (1) eines Kraftfahrzeuges (2), zumindest umfassend eine erste Antriebseinheit (3), eine von der ersten Antriebseinheit (3) angetriebene Antriebswelle (4) und mindestens eine über eine Kupplung (5, 6) mit der Antriebswelle (4) schaltbar verbindbare Abtriebswelle (7, 8), so dass ein Drehmoment der ersten Antriebseinheit (3) zum Antrieb des Kraftfahrzeuges (2) über die Antriebswelle (4) und die Kupplung (5, 6) auf die mindestens eine Abtriebswelle (7, 8) und von der mindestens einen Abtriebswelle (7, 8) auf mindestens ein Rad (9) des Kraftfahrzeuges (2) übertragbar ist; wobei die Kupplung (5, 6) zur drehmomentübertragenden Verbindung der Antriebswelle (4) mit der mindestens einen Abtriebswelle (7, 8) durch die erste Antriebseinheit (3) betätigbar ist, wobei die Betätigung zumindest auch bei stehender Abtriebswelle (7, 8) erfolgt. A drivetrain (1) of a motor vehicle (2), at least comprising a first drive unit (3), a driveshaft (4) driven by the first drive unit (3), and at least one output shaft (7, 8) which is switchably connectable to the driveshaft (4) by means of a clutch (5, 6), such that a torque of the first drive unit (3) can, for the purposes of driving the motor vehicle (2), be transmitted via the driveshaft (4) and the clutch (5, 6) to the at least one output shaft (7, 8) and from the at least one output shaft (7, 8) to at least one wheel (9) of the motor vehicle (2); wherein the clutch (5, 6) can be actuated by the first drive unit (3) for the purposes of connecting the driveshaft (4) to the at least one output shaft (7, 8) in torque-transmitting fashion, wherein the actuation takes place at least also when the output shaft (7, 8) is static.
format Patent
fullrecord <record><control><sourceid>epo_EVB</sourceid><recordid>TN_cdi_epo_espacenet_DE102018124204A1</recordid><sourceformat>XML</sourceformat><sourcesystem>PC</sourcesystem><sourcerecordid>DE102018124204A1</sourcerecordid><originalsourceid>FETCH-epo_espacenet_DE102018124204A13</originalsourceid><addsrcrecordid>eNrjZFBxzCspykxNKi4uKUrMS1dIzcxLLVbwLkpMK0lLzCiqSi1NTy3mYWBNS8wpTuWF0twMqm6uIc4euqkF-fGpxQWJyal5qSXxLq6GBkYGhhaGRiZGBiaOhsbEqgMAeI8ovg</addsrcrecordid><sourcetype>Open Access Repository</sourcetype><iscdi>true</iscdi><recordtype>patent</recordtype></control><display><type>patent</type><title>Antriebsstrang eines Kraftfahrzeuges</title><source>esp@cenet</source><creator>Nießen, Harwin ; Oberguenner, Peter ; Bruening, Rainer</creator><creatorcontrib>Nießen, Harwin ; Oberguenner, Peter ; Bruening, Rainer</creatorcontrib><description>Antriebsstrang (1) eines Kraftfahrzeuges (2), zumindest umfassend eine erste Antriebseinheit (3), eine von der ersten Antriebseinheit (3) angetriebene Antriebswelle (4) und mindestens eine über eine Kupplung (5, 6) mit der Antriebswelle (4) schaltbar verbindbare Abtriebswelle (7, 8), so dass ein Drehmoment der ersten Antriebseinheit (3) zum Antrieb des Kraftfahrzeuges (2) über die Antriebswelle (4) und die Kupplung (5, 6) auf die mindestens eine Abtriebswelle (7, 8) und von der mindestens einen Abtriebswelle (7, 8) auf mindestens ein Rad (9) des Kraftfahrzeuges (2) übertragbar ist; wobei die Kupplung (5, 6) zur drehmomentübertragenden Verbindung der Antriebswelle (4) mit der mindestens einen Abtriebswelle (7, 8) durch die erste Antriebseinheit (3) betätigbar ist, wobei die Betätigung zumindest auch bei stehender Abtriebswelle (7, 8) erfolgt. A drivetrain (1) of a motor vehicle (2), at least comprising a first drive unit (3), a driveshaft (4) driven by the first drive unit (3), and at least one output shaft (7, 8) which is switchably connectable to the driveshaft (4) by means of a clutch (5, 6), such that a torque of the first drive unit (3) can, for the purposes of driving the motor vehicle (2), be transmitted via the driveshaft (4) and the clutch (5, 6) to the at least one output shaft (7, 8) and from the at least one output shaft (7, 8) to at least one wheel (9) of the motor vehicle (2); wherein the clutch (5, 6) can be actuated by the first drive unit (3) for the purposes of connecting the driveshaft (4) to the at least one output shaft (7, 8) in torque-transmitting fashion, wherein the actuation takes place at least also when the output shaft (7, 8) is static.</description><language>ger</language><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES ; ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES ; ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES ; AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES ; BLASTING ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; GEARING ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES ; LIGHTING ; MECHANICAL ENGINEERING ; PERFORMING OPERATIONS ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; TRANSPORTING ; VEHICLES IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2020</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20200402&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102018124204A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,780,885,25562,76317</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20200402&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102018124204A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>Nießen, Harwin</creatorcontrib><creatorcontrib>Oberguenner, Peter</creatorcontrib><creatorcontrib>Bruening, Rainer</creatorcontrib><title>Antriebsstrang eines Kraftfahrzeuges</title><description>Antriebsstrang (1) eines Kraftfahrzeuges (2), zumindest umfassend eine erste Antriebseinheit (3), eine von der ersten Antriebseinheit (3) angetriebene Antriebswelle (4) und mindestens eine über eine Kupplung (5, 6) mit der Antriebswelle (4) schaltbar verbindbare Abtriebswelle (7, 8), so dass ein Drehmoment der ersten Antriebseinheit (3) zum Antrieb des Kraftfahrzeuges (2) über die Antriebswelle (4) und die Kupplung (5, 6) auf die mindestens eine Abtriebswelle (7, 8) und von der mindestens einen Abtriebswelle (7, 8) auf mindestens ein Rad (9) des Kraftfahrzeuges (2) übertragbar ist; wobei die Kupplung (5, 6) zur drehmomentübertragenden Verbindung der Antriebswelle (4) mit der mindestens einen Abtriebswelle (7, 8) durch die erste Antriebseinheit (3) betätigbar ist, wobei die Betätigung zumindest auch bei stehender Abtriebswelle (7, 8) erfolgt. A drivetrain (1) of a motor vehicle (2), at least comprising a first drive unit (3), a driveshaft (4) driven by the first drive unit (3), and at least one output shaft (7, 8) which is switchably connectable to the driveshaft (4) by means of a clutch (5, 6), such that a torque of the first drive unit (3) can, for the purposes of driving the motor vehicle (2), be transmitted via the driveshaft (4) and the clutch (5, 6) to the at least one output shaft (7, 8) and from the at least one output shaft (7, 8) to at least one wheel (9) of the motor vehicle (2); wherein the clutch (5, 6) can be actuated by the first drive unit (3) for the purposes of connecting the driveshaft (4) to the at least one output shaft (7, 8) in torque-transmitting fashion, wherein the actuation takes place at least also when the output shaft (7, 8) is static.</description><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES</subject><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES</subject><subject>ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES</subject><subject>AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES</subject><subject>BLASTING</subject><subject>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</subject><subject>GEARING</subject><subject>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</subject><subject>HEATING</subject><subject>INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>PERFORMING OPERATIONS</subject><subject>THERMAL INSULATION IN GENERAL</subject><subject>TRANSPORTING</subject><subject>VEHICLES IN GENERAL</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2020</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZFBxzCspykxNKi4uKUrMS1dIzcxLLVbwLkpMK0lLzCiqSi1NTy3mYWBNS8wpTuWF0twMqm6uIc4euqkF-fGpxQWJyal5qSXxLq6GBkYGhhaGRiZGBiaOhsbEqgMAeI8ovg</recordid><startdate>20200402</startdate><enddate>20200402</enddate><creator>Nießen, Harwin</creator><creator>Oberguenner, Peter</creator><creator>Bruening, Rainer</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20200402</creationdate><title>Antriebsstrang eines Kraftfahrzeuges</title><author>Nießen, Harwin ; Oberguenner, Peter ; Bruening, Rainer</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_DE102018124204A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>ger</language><creationdate>2020</creationdate><topic>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES</topic><topic>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES</topic><topic>ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES</topic><topic>AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES</topic><topic>BLASTING</topic><topic>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</topic><topic>GEARING</topic><topic>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</topic><topic>HEATING</topic><topic>INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES</topic><topic>LIGHTING</topic><topic>MECHANICAL ENGINEERING</topic><topic>PERFORMING OPERATIONS</topic><topic>THERMAL INSULATION IN GENERAL</topic><topic>TRANSPORTING</topic><topic>VEHICLES IN GENERAL</topic><topic>WEAPONS</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>Nießen, Harwin</creatorcontrib><creatorcontrib>Oberguenner, Peter</creatorcontrib><creatorcontrib>Bruening, Rainer</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>Nießen, Harwin</au><au>Oberguenner, Peter</au><au>Bruening, Rainer</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>Antriebsstrang eines Kraftfahrzeuges</title><date>2020-04-02</date><risdate>2020</risdate><abstract>Antriebsstrang (1) eines Kraftfahrzeuges (2), zumindest umfassend eine erste Antriebseinheit (3), eine von der ersten Antriebseinheit (3) angetriebene Antriebswelle (4) und mindestens eine über eine Kupplung (5, 6) mit der Antriebswelle (4) schaltbar verbindbare Abtriebswelle (7, 8), so dass ein Drehmoment der ersten Antriebseinheit (3) zum Antrieb des Kraftfahrzeuges (2) über die Antriebswelle (4) und die Kupplung (5, 6) auf die mindestens eine Abtriebswelle (7, 8) und von der mindestens einen Abtriebswelle (7, 8) auf mindestens ein Rad (9) des Kraftfahrzeuges (2) übertragbar ist; wobei die Kupplung (5, 6) zur drehmomentübertragenden Verbindung der Antriebswelle (4) mit der mindestens einen Abtriebswelle (7, 8) durch die erste Antriebseinheit (3) betätigbar ist, wobei die Betätigung zumindest auch bei stehender Abtriebswelle (7, 8) erfolgt. A drivetrain (1) of a motor vehicle (2), at least comprising a first drive unit (3), a driveshaft (4) driven by the first drive unit (3), and at least one output shaft (7, 8) which is switchably connectable to the driveshaft (4) by means of a clutch (5, 6), such that a torque of the first drive unit (3) can, for the purposes of driving the motor vehicle (2), be transmitted via the driveshaft (4) and the clutch (5, 6) to the at least one output shaft (7, 8) and from the at least one output shaft (7, 8) to at least one wheel (9) of the motor vehicle (2); wherein the clutch (5, 6) can be actuated by the first drive unit (3) for the purposes of connecting the driveshaft (4) to the at least one output shaft (7, 8) in torque-transmitting fashion, wherein the actuation takes place at least also when the output shaft (7, 8) is static.</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record>
fulltext fulltext_linktorsrc
identifier
ispartof
issn
language ger
recordid cdi_epo_espacenet_DE102018124204A1
source esp@cenet
subjects ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES
ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES
ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES
AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES
BLASTING
ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS
GEARING
GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS
HEATING
INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES
LIGHTING
MECHANICAL ENGINEERING
PERFORMING OPERATIONS
THERMAL INSULATION IN GENERAL
TRANSPORTING
VEHICLES IN GENERAL
WEAPONS
title Antriebsstrang eines Kraftfahrzeuges
url https://sfx.bib-bvb.de/sfx_tum?ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_tim=2025-01-13T18%3A05%3A26IST&url_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=infofi/fmt:kev:mtx:ctx&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com:primo3-Article-epo_EVB&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:patent&rft.genre=patent&rft.au=Nie%C3%9Fen,%20Harwin&rft.date=2020-04-02&rft_id=info:doi/&rft_dat=%3Cepo_EVB%3EDE102018124204A1%3C/epo_EVB%3E%3Curl%3E%3C/url%3E&disable_directlink=true&sfx.directlink=off&sfx.report_link=0&rft_id=info:oai/&rft_id=info:pmid/&rfr_iscdi=true