Fahrzeug und Steuervorrichtung zur Überwachung des Getriebebereichs

Fahrzeug (10), umfassend:eine Antriebsmaschine (12);ein Getriebe (14), das mit der Antriebsmaschine (12) und mit einer Vielzahl von Kupplungen (19) und einem elektronischen Getriebebereichswahl (ETRS)-System (28) verbunden ist, das zum Einrichten eines Parkstellungs-, Rückwärtsgangs-, Neutralstellun...

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Hauptverfasser: Hundley, Angela G, Gunderson, Joel H, Biggs, Scott D, Ndiaye, Moussa, Hampton, Jill Ann, Lochocki Jr., Ronald F
Format: Patent
Sprache:ger
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creator Hundley, Angela G
Gunderson, Joel H
Biggs, Scott D
Ndiaye, Moussa
Hampton, Jill Ann
Lochocki Jr., Ronald F
description Fahrzeug (10), umfassend:eine Antriebsmaschine (12);ein Getriebe (14), das mit der Antriebsmaschine (12) und mit einer Vielzahl von Kupplungen (19) und einem elektronischen Getriebebereichswahl (ETRS)-System (28) verbunden ist, das zum Einrichten eines Parkstellungs-, Rückwärtsgangs-, Neutralstellungs-, Antriebsstellungs (PRND)- oder eines Parkstellungs-, Rückwärtsgangs-, Neutralstellungs-, Antriebsstellungs-, niedrigem Gang(PRNDL)-Betriebsbereichs des Getriebes (14) als Reaktion auf ein elektrisches Bereichsauswahl(ERS)-Signal betreibbar ist; undeine Benutzeroberflächenvorrichtung (16), die zum Erzeugen des ERS-Signals als Reaktion auf die Auswahl des Betriebsbereichs betreibbar ist;gekennzeichnet durcheine Steuerung (20), die programmiert ist, um das ERS-Signal zu verarbeiten, um dadurch den ausgewählten Betriebsbereich zu überwachen, einen falschen Energiefluss durch das Getriebe (14) hinsichtlich des vom Benutzer ausgewählten Betriebsbereichs zu erfassen und eine Abhilfskontrollmaßnahme in Bezug auf das Getriebe (14) auszuführen, wenn der falsche Energiefluss erfasst wird, einschließlich der Steuerung (20) eines Zustands der Kupplungen (19) zum Unterbrechen des falschen Energieflusses. A vehicle includes a prime mover, a transmission having an electronic transmission range selection (ETRS) system, a user interface device that generates an electric range selection (ERS) signal in response to a selected operating range, and a controller. The controller processes the ERS signal and determines the operating range and executes a remedial control action when the incorrect powerflow is detected. The remedial action may include interrupting powerflow. A control apparatus includes the user interface device and controller. A method includes determining if a powerflow fault condition is present, including comparing clutches commanded on against a calibrated list of clutches not permitted to be on, and one or both of comparing a measured speed ratio to an expected speed ratio and comparing actual switch states of mode valves to states commanded by the ETRS system. The method includes executing the remedial control action when the incorrect powerflow is detected.
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A vehicle includes a prime mover, a transmission having an electronic transmission range selection (ETRS) system, a user interface device that generates an electric range selection (ERS) signal in response to a selected operating range, and a controller. The controller processes the ERS signal and determines the operating range and executes a remedial control action when the incorrect powerflow is detected. The remedial action may include interrupting powerflow. A control apparatus includes the user interface device and controller. A method includes determining if a powerflow fault condition is present, including comparing clutches commanded on against a calibrated list of clutches not permitted to be on, and one or both of comparing a measured speed ratio to an expected speed ratio and comparing actual switch states of mode valves to states commanded by the ETRS system. The method includes executing the remedial control action when the incorrect powerflow is detected.</description><language>ger</language><subject>BLASTING ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; GEARING ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; LIGHTING ; MECHANICAL ENGINEERING ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2022</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20221103&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102017106452B4$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,778,883,25551,76302</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20221103&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102017106452B4$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>Hundley, Angela G</creatorcontrib><creatorcontrib>Gunderson, Joel H</creatorcontrib><creatorcontrib>Biggs, Scott D</creatorcontrib><creatorcontrib>Ndiaye, Moussa</creatorcontrib><creatorcontrib>Hampton, Jill Ann</creatorcontrib><creatorcontrib>Lochocki Jr., Ronald F</creatorcontrib><title>Fahrzeug und Steuervorrichtung zur Überwachung des Getriebebereichs</title><description>Fahrzeug (10), umfassend:eine Antriebsmaschine (12);ein Getriebe (14), das mit der Antriebsmaschine (12) und mit einer Vielzahl von Kupplungen (19) und einem elektronischen Getriebebereichswahl (ETRS)-System (28) verbunden ist, das zum Einrichten eines Parkstellungs-, Rückwärtsgangs-, Neutralstellungs-, Antriebsstellungs (PRND)- oder eines Parkstellungs-, Rückwärtsgangs-, Neutralstellungs-, Antriebsstellungs-, niedrigem Gang(PRNDL)-Betriebsbereichs des Getriebes (14) als Reaktion auf ein elektrisches Bereichsauswahl(ERS)-Signal betreibbar ist; undeine Benutzeroberflächenvorrichtung (16), die zum Erzeugen des ERS-Signals als Reaktion auf die Auswahl des Betriebsbereichs betreibbar ist;gekennzeichnet durcheine Steuerung (20), die programmiert ist, um das ERS-Signal zu verarbeiten, um dadurch den ausgewählten Betriebsbereich zu überwachen, einen falschen Energiefluss durch das Getriebe (14) hinsichtlich des vom Benutzer ausgewählten Betriebsbereichs zu erfassen und eine Abhilfskontrollmaßnahme in Bezug auf das Getriebe (14) auszuführen, wenn der falsche Energiefluss erfasst wird, einschließlich der Steuerung (20) eines Zustands der Kupplungen (19) zum Unterbrechen des falschen Energieflusses. A vehicle includes a prime mover, a transmission having an electronic transmission range selection (ETRS) system, a user interface device that generates an electric range selection (ERS) signal in response to a selected operating range, and a controller. The controller processes the ERS signal and determines the operating range and executes a remedial control action when the incorrect powerflow is detected. The remedial action may include interrupting powerflow. A control apparatus includes the user interface device and controller. A method includes determining if a powerflow fault condition is present, including comparing clutches commanded on against a calibrated list of clutches not permitted to be on, and one or both of comparing a measured speed ratio to an expected speed ratio and comparing actual switch states of mode valves to states commanded by the ETRS system. 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A vehicle includes a prime mover, a transmission having an electronic transmission range selection (ETRS) system, a user interface device that generates an electric range selection (ERS) signal in response to a selected operating range, and a controller. The controller processes the ERS signal and determines the operating range and executes a remedial control action when the incorrect powerflow is detected. The remedial action may include interrupting powerflow. A control apparatus includes the user interface device and controller. A method includes determining if a powerflow fault condition is present, including comparing clutches commanded on against a calibrated list of clutches not permitted to be on, and one or both of comparing a measured speed ratio to an expected speed ratio and comparing actual switch states of mode valves to states commanded by the ETRS system. 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