Fliehkraftpendel und Antriebsanordnung für ein Kraftfahrzeug

Fliehkraftpendel zur Dämpfung von Torsionsschwingungen, mit wenigstens einem um eine Drehachse (1) rotierbaren Pendelflansch (20) und mehreren am Pendelflansch (20) verschiebbar angeordneten Pendelmassen (10) zur Ausführung jeweils einer im Wesentlichen senkrecht zur Drehachse verlaufenden Schwingun...

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Hauptverfasser: Lehmann, Steffen, Franz, Evgenij, Häßler, Martin, Sieg, Björn, Gmeiner, Timm, Rusch, Alain
Format: Patent
Sprache:ger
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creator Lehmann, Steffen
Franz, Evgenij
Häßler, Martin
Sieg, Björn
Gmeiner, Timm
Rusch, Alain
description Fliehkraftpendel zur Dämpfung von Torsionsschwingungen, mit wenigstens einem um eine Drehachse (1) rotierbaren Pendelflansch (20) und mehreren am Pendelflansch (20) verschiebbar angeordneten Pendelmassen (10) zur Ausführung jeweils einer im Wesentlichen senkrecht zur Drehachse verlaufenden Schwingungsbewegung (2), wobei mit einer jeweiligen Pendelmasse (10) ein Kontaktelement (40) mechanisch fest verbunden ist, und das Fliehkraftpendel wenigstens eine Reibeinrichtung (30) aufweist, mit der jeweils eine im Wesentlichen parallel zur Drehachse wirkende Normalkraft (Fn) auf ein jeweiliges Kontaktelement (40) realisiert ist, so dass bei einer Bewegung der Pendelmasse (10) auf Grund der Belastung mit der ersten Normalkraft (Fn) eine der Bewegung entgegen wirkende Reibkraft (Fr) am Kontaktelement (40) der jeweiligen Pendelmasse (10) erzeugt ist, und die Reibeinrichtung (30) eine Biegefeder (31, 32) ist, mit der die Normalkraft (Fn) auf ein jeweiliges Kontaktelement (40) bewirkt ist, dadurch gekennzeichnet, dass sich die Biegefeder (31,32) am Pendelflansch (20) abstützt und mehrere sich in axialer Richtung erstreckende konvexe Bereiche (33) aufweist, wobei wenigstens ein konvexer Bereich (33) an dem Kontaktelement (40) einer jeweiligen Pendelmasse (10) anliegt und gegen dieses drückt. The invention relates to a centrifugal pendulum for damping torsional vibrations having at least one pendulum flange (20) rotatable about a rotational axis (1) and a plurality of pendulum masses (10) slidably arranged on the pendulum flange (20) each for the execution of an oscillating movement (2) running substantially normal to the rotational axis, wherein a contact element (40), in particular a plastic element, is securely mechanically connected to each pendulum mass (10) and the centrifugal pendulum has at least one friction device (30) with which a normal force (Fn) acting substantially parallel to the rotational axis is created on each contact element (40), such that, on a movement of the pendulum mass (10) by reason of the loading with the first normal force (Fn), a frictional force (Fr) acting in opposition to this movement is generated on the contact element (40) of the particular pendulum mass (10). The centrifugal pendulum according to the invention proposed here can efficiently reduce or eliminate torsional vibrations, particularly in the drive trains of vehicles driven by internal combustion engine.
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The invention relates to a centrifugal pendulum for damping torsional vibrations having at least one pendulum flange (20) rotatable about a rotational axis (1) and a plurality of pendulum masses (10) slidably arranged on the pendulum flange (20) each for the execution of an oscillating movement (2) running substantially normal to the rotational axis, wherein a contact element (40), in particular a plastic element, is securely mechanically connected to each pendulum mass (10) and the centrifugal pendulum has at least one friction device (30) with which a normal force (Fn) acting substantially parallel to the rotational axis is created on each contact element (40), such that, on a movement of the pendulum mass (10) by reason of the loading with the first normal force (Fn), a frictional force (Fr) acting in opposition to this movement is generated on the contact element (40) of the particular pendulum mass (10). The centrifugal pendulum according to the invention proposed here can efficiently reduce or eliminate torsional vibrations, particularly in the drive trains of vehicles driven by internal combustion engine.</description><language>ger</language><subject>BLASTING ; BRAKES ; CLUTCHES ; COUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; LIGHTING ; MEANS FOR DAMPING VIBRATION ; MECHANICAL ENGINEERING ; SHOCK-ABSORBERS ; SPRINGS ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2020</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20200618&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102017104968B4$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25542,76290</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20200618&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102017104968B4$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>Lehmann, Steffen</creatorcontrib><creatorcontrib>Franz, Evgenij</creatorcontrib><creatorcontrib>Häßler, Martin</creatorcontrib><creatorcontrib>Sieg, Björn</creatorcontrib><creatorcontrib>Gmeiner, Timm</creatorcontrib><creatorcontrib>Rusch, Alain</creatorcontrib><title>Fliehkraftpendel und Antriebsanordnung für ein Kraftfahrzeug</title><description>Fliehkraftpendel zur Dämpfung von Torsionsschwingungen, mit wenigstens einem um eine Drehachse (1) rotierbaren Pendelflansch (20) und mehreren am Pendelflansch (20) verschiebbar angeordneten Pendelmassen (10) zur Ausführung jeweils einer im Wesentlichen senkrecht zur Drehachse verlaufenden Schwingungsbewegung (2), wobei mit einer jeweiligen Pendelmasse (10) ein Kontaktelement (40) mechanisch fest verbunden ist, und das Fliehkraftpendel wenigstens eine Reibeinrichtung (30) aufweist, mit der jeweils eine im Wesentlichen parallel zur Drehachse wirkende Normalkraft (Fn) auf ein jeweiliges Kontaktelement (40) realisiert ist, so dass bei einer Bewegung der Pendelmasse (10) auf Grund der Belastung mit der ersten Normalkraft (Fn) eine der Bewegung entgegen wirkende Reibkraft (Fr) am Kontaktelement (40) der jeweiligen Pendelmasse (10) erzeugt ist, und die Reibeinrichtung (30) eine Biegefeder (31, 32) ist, mit der die Normalkraft (Fn) auf ein jeweiliges Kontaktelement (40) bewirkt ist, dadurch gekennzeichnet, dass sich die Biegefeder (31,32) am Pendelflansch (20) abstützt und mehrere sich in axialer Richtung erstreckende konvexe Bereiche (33) aufweist, wobei wenigstens ein konvexer Bereich (33) an dem Kontaktelement (40) einer jeweiligen Pendelmasse (10) anliegt und gegen dieses drückt. The invention relates to a centrifugal pendulum for damping torsional vibrations having at least one pendulum flange (20) rotatable about a rotational axis (1) and a plurality of pendulum masses (10) slidably arranged on the pendulum flange (20) each for the execution of an oscillating movement (2) running substantially normal to the rotational axis, wherein a contact element (40), in particular a plastic element, is securely mechanically connected to each pendulum mass (10) and the centrifugal pendulum has at least one friction device (30) with which a normal force (Fn) acting substantially parallel to the rotational axis is created on each contact element (40), such that, on a movement of the pendulum mass (10) by reason of the loading with the first normal force (Fn), a frictional force (Fr) acting in opposition to this movement is generated on the contact element (40) of the particular pendulum mass (10). 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The invention relates to a centrifugal pendulum for damping torsional vibrations having at least one pendulum flange (20) rotatable about a rotational axis (1) and a plurality of pendulum masses (10) slidably arranged on the pendulum flange (20) each for the execution of an oscillating movement (2) running substantially normal to the rotational axis, wherein a contact element (40), in particular a plastic element, is securely mechanically connected to each pendulum mass (10) and the centrifugal pendulum has at least one friction device (30) with which a normal force (Fn) acting substantially parallel to the rotational axis is created on each contact element (40), such that, on a movement of the pendulum mass (10) by reason of the loading with the first normal force (Fn), a frictional force (Fr) acting in opposition to this movement is generated on the contact element (40) of the particular pendulum mass (10). 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