Welle mit axialem Fluiddurchgang
Die vorliegende Erfindung betrifft eine Welle für einen Mechanismus, insbesondere ein Getriebe, insbesondere eines Kraftfahrzeugs, umfassend: einen Wellenkörper (10); einen axialen Fluiddurchgang (20), der in dem Wellenkörper (10) angeordnet ist und eine Einlassöffnung (21) aufweist; und wenigstens...
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Format: | Patent |
Sprache: | ger |
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creator | Celik, Serdar Mavuru, Chandramouli Demelezi, Raphael Basa, Santosh Ch, Bhaskara |
description | Die vorliegende Erfindung betrifft eine Welle für einen Mechanismus, insbesondere ein Getriebe, insbesondere eines Kraftfahrzeugs, umfassend: einen Wellenkörper (10); einen axialen Fluiddurchgang (20), der in dem Wellenkörper (10) angeordnet ist und eine Einlassöffnung (21) aufweist; und wenigstens eine Bohrung (3), die eine Durchgangsauslassöffnung (22), die an einer Seitenfläche des axialen Fluiddurchgangs (20) angeordnet ist, mit einer Körperauslassöffnung (12), die an einer Seitenfläche des Wellenkörpers (10) angeordnet ist, verbindet; wobei in wenigstens einem auseinanderlaufenden axialen Abschnitt des axialen Fluiddurchgangs (20) die Seitenfläche des axialen Fluiddurchgangs (20) entlang von wenigstens 75% ihres Umfangs in Richtung auf die Einlassöffnung (21) geneigt ist.
The present invention relates to a shaft for a machinery, in particular a transmission, in particular of a vehicle, comprising: a conical or tapered shaft body (10); an axial fluid passage (20) arranged within said shaft body (10) having an inlet opening (21); and at least one bore (3) connecting a passage outlet opening (22) arranged at a lateral surface of said axial fluid passage (20) to a body outlet opening (12) arranged at a lateral surface of the tapered shaft body (10); wherein within at least a diverging axial section of the axial fluid passage (20) said gradient of the lateral surface of the axial fluid passage (20) is inclined towards said inlet opening (21) along at least 75% of its circumference. The fluid(lubrication) is moved via centrifugal forces towards parts such as bearings. |
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The present invention relates to a shaft for a machinery, in particular a transmission, in particular of a vehicle, comprising: a conical or tapered shaft body (10); an axial fluid passage (20) arranged within said shaft body (10) having an inlet opening (21); and at least one bore (3) connecting a passage outlet opening (22) arranged at a lateral surface of said axial fluid passage (20) to a body outlet opening (12) arranged at a lateral surface of the tapered shaft body (10); wherein within at least a diverging axial section of the axial fluid passage (20) said gradient of the lateral surface of the axial fluid passage (20) is inclined towards said inlet opening (21) along at least 75% of its circumference. The fluid(lubrication) is moved via centrifugal forces towards parts such as bearings.</description><language>ger</language><subject>BEARINGS ; BLASTING ; ELEMENTS OR CRANKSHAFT MECHANISMS ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; FLEXIBLE SHAFTS ; GEARING ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; LIGHTING ; LUBRICATING ; MECHANICAL ENGINEERING ; ROTARY BODIES OTHER THAN GEARING ELEMENTS ; SHAFTS ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2017</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20170126&DB=EPODOC&CC=DE&NR=102016008554A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,780,885,25564,76547</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20170126&DB=EPODOC&CC=DE&NR=102016008554A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>Celik, Serdar</creatorcontrib><creatorcontrib>Mavuru, Chandramouli</creatorcontrib><creatorcontrib>Demelezi, Raphael</creatorcontrib><creatorcontrib>Basa, Santosh</creatorcontrib><creatorcontrib>Ch, Bhaskara</creatorcontrib><title>Welle mit axialem Fluiddurchgang</title><description>Die vorliegende Erfindung betrifft eine Welle für einen Mechanismus, insbesondere ein Getriebe, insbesondere eines Kraftfahrzeugs, umfassend: einen Wellenkörper (10); einen axialen Fluiddurchgang (20), der in dem Wellenkörper (10) angeordnet ist und eine Einlassöffnung (21) aufweist; und wenigstens eine Bohrung (3), die eine Durchgangsauslassöffnung (22), die an einer Seitenfläche des axialen Fluiddurchgangs (20) angeordnet ist, mit einer Körperauslassöffnung (12), die an einer Seitenfläche des Wellenkörpers (10) angeordnet ist, verbindet; wobei in wenigstens einem auseinanderlaufenden axialen Abschnitt des axialen Fluiddurchgangs (20) die Seitenfläche des axialen Fluiddurchgangs (20) entlang von wenigstens 75% ihres Umfangs in Richtung auf die Einlassöffnung (21) geneigt ist.
The present invention relates to a shaft for a machinery, in particular a transmission, in particular of a vehicle, comprising: a conical or tapered shaft body (10); an axial fluid passage (20) arranged within said shaft body (10) having an inlet opening (21); and at least one bore (3) connecting a passage outlet opening (22) arranged at a lateral surface of said axial fluid passage (20) to a body outlet opening (12) arranged at a lateral surface of the tapered shaft body (10); wherein within at least a diverging axial section of the axial fluid passage (20) said gradient of the lateral surface of the axial fluid passage (20) is inclined towards said inlet opening (21) along at least 75% of its circumference. The fluid(lubrication) is moved via centrifugal forces towards parts such as bearings.</description><subject>BEARINGS</subject><subject>BLASTING</subject><subject>ELEMENTS OR CRANKSHAFT MECHANISMS</subject><subject>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</subject><subject>FLEXIBLE SHAFTS</subject><subject>GEARING</subject><subject>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</subject><subject>HEATING</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>LUBRICATING</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>ROTARY BODIES OTHER THAN GEARING ELEMENTS</subject><subject>SHAFTS</subject><subject>THERMAL INSULATION IN GENERAL</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2017</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZFAIT83JSVXIzSxRSKzITMxJzVVwyynNTEkpLUrOSE_MS-dhYE1LzClO5YXS3Ayqbq4hzh66qQX58anFBYnJqXmpJfEuroYGRgaGZgYGFqamJo6GxsSqAwBqlSas</recordid><startdate>20170126</startdate><enddate>20170126</enddate><creator>Celik, Serdar</creator><creator>Mavuru, Chandramouli</creator><creator>Demelezi, Raphael</creator><creator>Basa, Santosh</creator><creator>Ch, Bhaskara</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20170126</creationdate><title>Welle mit axialem Fluiddurchgang</title><author>Celik, Serdar ; Mavuru, Chandramouli ; Demelezi, Raphael ; Basa, Santosh ; Ch, Bhaskara</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_DE102016008554A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>ger</language><creationdate>2017</creationdate><topic>BEARINGS</topic><topic>BLASTING</topic><topic>ELEMENTS OR CRANKSHAFT MECHANISMS</topic><topic>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</topic><topic>FLEXIBLE SHAFTS</topic><topic>GEARING</topic><topic>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</topic><topic>HEATING</topic><topic>LIGHTING</topic><topic>LUBRICATING</topic><topic>MECHANICAL ENGINEERING</topic><topic>ROTARY BODIES OTHER THAN GEARING ELEMENTS</topic><topic>SHAFTS</topic><topic>THERMAL INSULATION IN GENERAL</topic><topic>WEAPONS</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>Celik, Serdar</creatorcontrib><creatorcontrib>Mavuru, Chandramouli</creatorcontrib><creatorcontrib>Demelezi, Raphael</creatorcontrib><creatorcontrib>Basa, Santosh</creatorcontrib><creatorcontrib>Ch, Bhaskara</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>Celik, Serdar</au><au>Mavuru, Chandramouli</au><au>Demelezi, Raphael</au><au>Basa, Santosh</au><au>Ch, Bhaskara</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>Welle mit axialem Fluiddurchgang</title><date>2017-01-26</date><risdate>2017</risdate><abstract>Die vorliegende Erfindung betrifft eine Welle für einen Mechanismus, insbesondere ein Getriebe, insbesondere eines Kraftfahrzeugs, umfassend: einen Wellenkörper (10); einen axialen Fluiddurchgang (20), der in dem Wellenkörper (10) angeordnet ist und eine Einlassöffnung (21) aufweist; und wenigstens eine Bohrung (3), die eine Durchgangsauslassöffnung (22), die an einer Seitenfläche des axialen Fluiddurchgangs (20) angeordnet ist, mit einer Körperauslassöffnung (12), die an einer Seitenfläche des Wellenkörpers (10) angeordnet ist, verbindet; wobei in wenigstens einem auseinanderlaufenden axialen Abschnitt des axialen Fluiddurchgangs (20) die Seitenfläche des axialen Fluiddurchgangs (20) entlang von wenigstens 75% ihres Umfangs in Richtung auf die Einlassöffnung (21) geneigt ist.
The present invention relates to a shaft for a machinery, in particular a transmission, in particular of a vehicle, comprising: a conical or tapered shaft body (10); an axial fluid passage (20) arranged within said shaft body (10) having an inlet opening (21); and at least one bore (3) connecting a passage outlet opening (22) arranged at a lateral surface of said axial fluid passage (20) to a body outlet opening (12) arranged at a lateral surface of the tapered shaft body (10); wherein within at least a diverging axial section of the axial fluid passage (20) said gradient of the lateral surface of the axial fluid passage (20) is inclined towards said inlet opening (21) along at least 75% of its circumference. The fluid(lubrication) is moved via centrifugal forces towards parts such as bearings.</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record> |
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