Durch Gießen hergestelltes Elektromotorgehäuseteil für einen Elektromotor

Elektromotorgehäuseteil (22) für einen Elektromotor, der einen Statorteil und einen Rotorteil umfasst, mit einem Innenraum (24), in den zur Aufnahme des Elektromotors der Statorteil des Elektromotors eingepresst wird, dadurch gekennzeichnet, dass das Elektromotorgehäuseteil (22) durch Gießen hergest...

Ausführliche Beschreibung

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Hauptverfasser: Becker, Hans-Helmut, Dücker, Carsten, Stark, Erhard, Lerch-Thies, Jörg, Butz, Franz Friedrich
Format: Patent
Sprache:ger
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creator Becker, Hans-Helmut
Dücker, Carsten
Stark, Erhard
Lerch-Thies, Jörg
Butz, Franz Friedrich
description Elektromotorgehäuseteil (22) für einen Elektromotor, der einen Statorteil und einen Rotorteil umfasst, mit einem Innenraum (24), in den zur Aufnahme des Elektromotors der Statorteil des Elektromotors eingepresst wird, dadurch gekennzeichnet, dass das Elektromotorgehäuseteil (22) durch Gießen hergestellt ist und eine Außenwand (26) aufweist, welche den Innenraum (24) definiert, wobei sich in dieser Außenwand (26) eine eingegossene Struktur von Kühlleitungen (28) befindet, die den Innenraum (24) vollumfänglich umläuft, wobei die eingegossene Struktur von Kühlleitungen (28) eine regelmäßige Anordnung von Verzweigungspunkten (34) umfasst, sodass ein gleichmäßiges Netz von Kühlkanälen in einer Wabenstruktur (32) resultiert. The invention relates to a method for producing an electric motor housing part blank, which method comprises at least the following steps: a casting mould, which represents substantially the outer contour of the electric motor housing part blank, is prepared (10). A casting core made of a casting core material, in particular made of a sand or a salt provided with a binding agent is placed in the casting mould (14) before a light metal melt is introduced (16). The casting core (30) represents at least partially a structure of cooling lines (28) in the electric motor housing part blank. The light metal melt is introduced into the mould (16). The solidified electric motor housing part blank is removed from the casting mould (18). An electric motor housing part (22) for an electric motor that comprises a stator part and a rotor part can be obtained, with an inner space (24) for receiving the electric motor, and with a structure of cooling lines (28). Integral moulding of the cooling structure produces an electric motor housing part blank in which good heat transfer is achieved. In this manner the heat dissipation and the efficiency of an electric motor can consequently be significantly increased.
format Patent
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The invention relates to a method for producing an electric motor housing part blank, which method comprises at least the following steps: a casting mould, which represents substantially the outer contour of the electric motor housing part blank, is prepared (10). A casting core made of a casting core material, in particular made of a sand or a salt provided with a binding agent is placed in the casting mould (14) before a light metal melt is introduced (16). The casting core (30) represents at least partially a structure of cooling lines (28) in the electric motor housing part blank. The light metal melt is introduced into the mould (16). The solidified electric motor housing part blank is removed from the casting mould (18). An electric motor housing part (22) for an electric motor that comprises a stator part and a rotor part can be obtained, with an inner space (24) for receiving the electric motor, and with a structure of cooling lines (28). Integral moulding of the cooling structure produces an electric motor housing part blank in which good heat transfer is achieved. In this manner the heat dissipation and the efficiency of an electric motor can consequently be significantly increased.</description><language>ger</language><subject>CASTING ; CASTING OF METALS ; CASTING OF OTHER SUBSTANCES BY THE SAME PROCESSES OR DEVICES ; CONVERSION OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER ; DYNAMO-ELECTRIC MACHINES ; ELECTRICITY ; GENERATION ; PERFORMING OPERATIONS ; POWDER METALLURGY ; TRANSPORTING</subject><creationdate>2020</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20200618&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102010054496B4$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25544,76293</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20200618&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102010054496B4$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>Becker, Hans-Helmut</creatorcontrib><creatorcontrib>Dücker, Carsten</creatorcontrib><creatorcontrib>Stark, Erhard</creatorcontrib><creatorcontrib>Lerch-Thies, Jörg</creatorcontrib><creatorcontrib>Butz, Franz Friedrich</creatorcontrib><title>Durch Gießen hergestelltes Elektromotorgehäuseteil für einen Elektromotor</title><description>Elektromotorgehäuseteil (22) für einen Elektromotor, der einen Statorteil und einen Rotorteil umfasst, mit einem Innenraum (24), in den zur Aufnahme des Elektromotors der Statorteil des Elektromotors eingepresst wird, dadurch gekennzeichnet, dass das Elektromotorgehäuseteil (22) durch Gießen hergestellt ist und eine Außenwand (26) aufweist, welche den Innenraum (24) definiert, wobei sich in dieser Außenwand (26) eine eingegossene Struktur von Kühlleitungen (28) befindet, die den Innenraum (24) vollumfänglich umläuft, wobei die eingegossene Struktur von Kühlleitungen (28) eine regelmäßige Anordnung von Verzweigungspunkten (34) umfasst, sodass ein gleichmäßiges Netz von Kühlkanälen in einer Wabenstruktur (32) resultiert. The invention relates to a method for producing an electric motor housing part blank, which method comprises at least the following steps: a casting mould, which represents substantially the outer contour of the electric motor housing part blank, is prepared (10). A casting core made of a casting core material, in particular made of a sand or a salt provided with a binding agent is placed in the casting mould (14) before a light metal melt is introduced (16). The casting core (30) represents at least partially a structure of cooling lines (28) in the electric motor housing part blank. The light metal melt is introduced into the mould (16). The solidified electric motor housing part blank is removed from the casting mould (18). An electric motor housing part (22) for an electric motor that comprises a stator part and a rotor part can be obtained, with an inner space (24) for receiving the electric motor, and with a structure of cooling lines (28). 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