Cam shaft e.g. exhaust cam shaft, adjuster for internal-combustion engine of motor vehicle, has ring collar enclosing central passage through which central fastening screw is inserted into rotor for connecting rotor with cam shaft

The adjuster (1) has a rotor (3) in torque-proof connection with a cam shaft by a central fastening screw (5) i.e. hollow screw, in an installation condition. A driver flange (7) is in a torque-proof connection with a stator (2) to rotatably drive an auxiliary assembly of an internal combustion engi...

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1. Verfasser: KLOSS, JOACHIM
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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creator KLOSS, JOACHIM
description The adjuster (1) has a rotor (3) in torque-proof connection with a cam shaft by a central fastening screw (5) i.e. hollow screw, in an installation condition. A driver flange (7) is in a torque-proof connection with a stator (2) to rotatably drive an auxiliary assembly of an internal combustion engine in the installation condition. The driver flange has a ring collar (9) that is arranged coaxial to a rotation axis (6) of the rotor. The ring collar encloses a central passage (10) through which the central fastening screw is inserted into the rotor for connecting the rotor with the cam shaft. Die vorliegende Erfindung betrifft einen Nockenwellensteller zum Verstellen einer relativen Drehlage einer Nockenwelle einer Brennkraftmaschine, insbesondere in einem Kraftfahrzeug, umfassend einen Stator, der wenigstens ein Kettenrad aufweist, das im Einbauzustand mit einer Antriebskette der Brennkraftmaschine antriebsverbunden ist, einen Rotor, der eine zentrale Befestigungsschraube aufweist, mit der er im Einbauzustand drehfest mit der Nockenwelle verbunden ist und einen Mitnehmerflansch, der bezüglich des Stators ein separates Bauteil ist, der drehfest mit dem Stator verbunden ist und mit dem im Einbauzustand zumindest ein Nebenaggregat der Brennkraftmaschine drehend antreibbar ist. Um die Montierbarkeit des Nockenwellenstellers zu verbessern, weist der Mitnehmerflansch einen Ringkragen auf, der koaxial zur Rotationsachse des Rotors angeordnet ist und der eine zentrale Durchgangsöffnung umschließt, durch welche die zentrale Befestigungsschraube zum Verbinden des Rotors mit der Nockenwelle in den Rotor einsetzbar ist.
format Patent
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A driver flange (7) is in a torque-proof connection with a stator (2) to rotatably drive an auxiliary assembly of an internal combustion engine in the installation condition. The driver flange has a ring collar (9) that is arranged coaxial to a rotation axis (6) of the rotor. The ring collar encloses a central passage (10) through which the central fastening screw is inserted into the rotor for connecting the rotor with the cam shaft. Die vorliegende Erfindung betrifft einen Nockenwellensteller zum Verstellen einer relativen Drehlage einer Nockenwelle einer Brennkraftmaschine, insbesondere in einem Kraftfahrzeug, umfassend einen Stator, der wenigstens ein Kettenrad aufweist, das im Einbauzustand mit einer Antriebskette der Brennkraftmaschine antriebsverbunden ist, einen Rotor, der eine zentrale Befestigungsschraube aufweist, mit der er im Einbauzustand drehfest mit der Nockenwelle verbunden ist und einen Mitnehmerflansch, der bezüglich des Stators ein separates Bauteil ist, der drehfest mit dem Stator verbunden ist und mit dem im Einbauzustand zumindest ein Nebenaggregat der Brennkraftmaschine drehend antreibbar ist. Um die Montierbarkeit des Nockenwellenstellers zu verbessern, weist der Mitnehmerflansch einen Ringkragen auf, der koaxial zur Rotationsachse des Rotors angeordnet ist und der eine zentrale Durchgangsöffnung umschließt, durch welche die zentrale Befestigungsschraube zum Verbinden des Rotors mit der Nockenwelle in den Rotor einsetzbar ist.</description><language>eng ; ger</language><subject>BLASTING ; CYCLICALLY OPERATING VALVES FOR MACHINES OR ENGINES ; ENGINE PLANTS IN GENERAL ; HEATING ; LIGHTING ; MACHINES OR ENGINES IN GENERAL ; MECHANICAL ENGINEERING ; STEAM ENGINES ; WEAPONS</subject><creationdate>2009</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20090806&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102008007561A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25542,76290</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20090806&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102008007561A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>KLOSS, JOACHIM</creatorcontrib><title>Cam shaft e.g. exhaust cam shaft, adjuster for internal-combustion engine of motor vehicle, has ring collar enclosing central passage through which central fastening screw is inserted into rotor for connecting rotor with cam shaft</title><description>The adjuster (1) has a rotor (3) in torque-proof connection with a cam shaft by a central fastening screw (5) i.e. hollow screw, in an installation condition. A driver flange (7) is in a torque-proof connection with a stator (2) to rotatably drive an auxiliary assembly of an internal combustion engine in the installation condition. The driver flange has a ring collar (9) that is arranged coaxial to a rotation axis (6) of the rotor. The ring collar encloses a central passage (10) through which the central fastening screw is inserted into the rotor for connecting the rotor with the cam shaft. Die vorliegende Erfindung betrifft einen Nockenwellensteller zum Verstellen einer relativen Drehlage einer Nockenwelle einer Brennkraftmaschine, insbesondere in einem Kraftfahrzeug, umfassend einen Stator, der wenigstens ein Kettenrad aufweist, das im Einbauzustand mit einer Antriebskette der Brennkraftmaschine antriebsverbunden ist, einen Rotor, der eine zentrale Befestigungsschraube aufweist, mit der er im Einbauzustand drehfest mit der Nockenwelle verbunden ist und einen Mitnehmerflansch, der bezüglich des Stators ein separates Bauteil ist, der drehfest mit dem Stator verbunden ist und mit dem im Einbauzustand zumindest ein Nebenaggregat der Brennkraftmaschine drehend antreibbar ist. 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Um die Montierbarkeit des Nockenwellenstellers zu verbessern, weist der Mitnehmerflansch einen Ringkragen auf, der koaxial zur Rotationsachse des Rotors angeordnet ist und der eine zentrale Durchgangsöffnung umschließt, durch welche die zentrale Befestigungsschraube zum Verbinden des Rotors mit der Nockenwelle in den Rotor einsetzbar ist.</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record>
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