Internal-combustion engine has supercharger, where supercharger has compressor and turbine, and transmission unit is linked to another transmission unit for mechanical coupling or uncoupling of supercharger to crankshaft
The internal-combustion engine has a supercharger (1), where the supercharger has a compressor (2) and a turbine (3). A transmission unit (7) is linked to another transmission unit (9) for mechanical coupling or uncoupling of the supercharger to the crankshaft (5). A connecting unit (8) is provided...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; ger |
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creator | GAERTNER, JAN KOCH, THOMAS KEMMLER, ROLAND |
description | The internal-combustion engine has a supercharger (1), where the supercharger has a compressor (2) and a turbine (3). A transmission unit (7) is linked to another transmission unit (9) for mechanical coupling or uncoupling of the supercharger to the crankshaft (5). A connecting unit (8) is provided between two transmission units. Another connecting unit (6) is arranged between former transmission unit and the supercharger.
Die Erfindung betrifft eine Brennkraftmaschine mit einem Abgasturbolader (1), wobei der Abgasturbolader (1) einen Verdichter (2) und eine Turbine (3) aufweist, welche über eine Welle (4) drehfest miteinander verbunden sind, wobei der Abgasturbolader (1) mit Hilfe einer ersten Übertragungseinheit (7) und einer ersten Verbindungseinheit (8) mit der Brennkraftmaschine mechanisch koppelbar ist. Erfindungsgemäß ist zur mechanischen An- oder Entkopplung des Abgasturboladers (1) die Kurbelwelle (5) mit Hilfe einer zweiten Übertragungseinheit (9) an die erste Übertragungseinheit (7) koppelbar, und zwischen der ersten Übertragungseinheit (7) und dem Abgasturbolader (1) ist eine zweite Verbindungseinheit (6) angeordnet. Die Erfindung wird überwiegend im Kraftfahrzeugbau eingesetzt. |
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Die Erfindung betrifft eine Brennkraftmaschine mit einem Abgasturbolader (1), wobei der Abgasturbolader (1) einen Verdichter (2) und eine Turbine (3) aufweist, welche über eine Welle (4) drehfest miteinander verbunden sind, wobei der Abgasturbolader (1) mit Hilfe einer ersten Übertragungseinheit (7) und einer ersten Verbindungseinheit (8) mit der Brennkraftmaschine mechanisch koppelbar ist. Erfindungsgemäß ist zur mechanischen An- oder Entkopplung des Abgasturboladers (1) die Kurbelwelle (5) mit Hilfe einer zweiten Übertragungseinheit (9) an die erste Übertragungseinheit (7) koppelbar, und zwischen der ersten Übertragungseinheit (7) und dem Abgasturbolader (1) ist eine zweite Verbindungseinheit (6) angeordnet. Die Erfindung wird überwiegend im Kraftfahrzeugbau eingesetzt.</description><language>eng ; ger</language><subject>BLASTING ; CLIMATE CHANGE MITIGATION TECHNOLOGIES RELATED TOTRANSPORTATION ; COMBUSTION ENGINES ; COMBUSTION ENGINES IN GENERAL ; GENERAL TAGGING OF CROSS-SECTIONAL TECHNOLOGIES SPANNING OVER SEVERAL SECTIONS OF THE IPC ; GENERAL TAGGING OF NEW TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS ; HEATING ; HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS ; INTERNAL-COMBUSTION PISTON ENGINES ; LIGHTING ; MECHANICAL ENGINEERING ; TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC CROSS-REFERENCE ART COLLECTIONS [XRACs] AND DIGESTS ; TECHNOLOGIES OR APPLICATIONS FOR MITIGATION OR ADAPTATION AGAINSTCLIMATE CHANGE ; WEAPONS</subject><creationdate>2009</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20090108&DB=EPODOC&CC=DE&NR=102007030530A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,780,885,25564,76547</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20090108&DB=EPODOC&CC=DE&NR=102007030530A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>GAERTNER, JAN</creatorcontrib><creatorcontrib>KOCH, THOMAS</creatorcontrib><creatorcontrib>KEMMLER, ROLAND</creatorcontrib><title>Internal-combustion engine has supercharger, where supercharger has compressor and turbine, and transmission unit is linked to another transmission unit for mechanical coupling or uncoupling of supercharger to crankshaft</title><description>The internal-combustion engine has a supercharger (1), where the supercharger has a compressor (2) and a turbine (3). A transmission unit (7) is linked to another transmission unit (9) for mechanical coupling or uncoupling of the supercharger to the crankshaft (5). A connecting unit (8) is provided between two transmission units. Another connecting unit (6) is arranged between former transmission unit and the supercharger.
Die Erfindung betrifft eine Brennkraftmaschine mit einem Abgasturbolader (1), wobei der Abgasturbolader (1) einen Verdichter (2) und eine Turbine (3) aufweist, welche über eine Welle (4) drehfest miteinander verbunden sind, wobei der Abgasturbolader (1) mit Hilfe einer ersten Übertragungseinheit (7) und einer ersten Verbindungseinheit (8) mit der Brennkraftmaschine mechanisch koppelbar ist. Erfindungsgemäß ist zur mechanischen An- oder Entkopplung des Abgasturboladers (1) die Kurbelwelle (5) mit Hilfe einer zweiten Übertragungseinheit (9) an die erste Übertragungseinheit (7) koppelbar, und zwischen der ersten Übertragungseinheit (7) und dem Abgasturbolader (1) ist eine zweite Verbindungseinheit (6) angeordnet. Die Erfindung wird überwiegend im Kraftfahrzeugbau eingesetzt.</description><subject>BLASTING</subject><subject>CLIMATE CHANGE MITIGATION TECHNOLOGIES RELATED TOTRANSPORTATION</subject><subject>COMBUSTION ENGINES</subject><subject>COMBUSTION ENGINES IN GENERAL</subject><subject>GENERAL TAGGING OF CROSS-SECTIONAL TECHNOLOGIES SPANNING OVER SEVERAL SECTIONS OF THE IPC</subject><subject>GENERAL TAGGING OF NEW TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS</subject><subject>HEATING</subject><subject>HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS</subject><subject>INTERNAL-COMBUSTION PISTON ENGINES</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC CROSS-REFERENCE ART COLLECTIONS [XRACs] AND DIGESTS</subject><subject>TECHNOLOGIES OR APPLICATIONS FOR MITIGATION OR ADAPTATION AGAINSTCLIMATE CHANGE</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2009</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNqNjrFuAkEMRK9JgRL-wQ0dSAsnRI2AiPT0yGx8d6u7867sXfGzfAwOiRQhpUhljT3zxpPq9sGZhHFY-DheiuYQGYjbwAQdKmhJJL5DaUnmcO1I6Gn3MFk0CalGAeRPyEUulp9_C0HWMah-gQuHDEFhCNyT3aJZYjboH7bGaCNZDQePg3WUZLEWbF34VzXP7xjSG6rXDpv8Vr00OChNf-ZrNXs_nHbHBaV4Jk3oiSmf94elWzm3cbVb1267rP_ruwPDPG8M</recordid><startdate>20090108</startdate><enddate>20090108</enddate><creator>GAERTNER, JAN</creator><creator>KOCH, THOMAS</creator><creator>KEMMLER, ROLAND</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20090108</creationdate><title>Internal-combustion engine has supercharger, where supercharger has compressor and turbine, and transmission unit is linked to another transmission unit for mechanical coupling or uncoupling of supercharger to crankshaft</title><author>GAERTNER, JAN ; KOCH, THOMAS ; KEMMLER, ROLAND</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_DE102007030530A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>eng ; ger</language><creationdate>2009</creationdate><topic>BLASTING</topic><topic>CLIMATE CHANGE MITIGATION TECHNOLOGIES RELATED TOTRANSPORTATION</topic><topic>COMBUSTION ENGINES</topic><topic>COMBUSTION ENGINES IN GENERAL</topic><topic>GENERAL TAGGING OF CROSS-SECTIONAL TECHNOLOGIES SPANNING OVER SEVERAL SECTIONS OF THE IPC</topic><topic>GENERAL TAGGING OF NEW TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS</topic><topic>HEATING</topic><topic>HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS</topic><topic>INTERNAL-COMBUSTION PISTON ENGINES</topic><topic>LIGHTING</topic><topic>MECHANICAL ENGINEERING</topic><topic>TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC CROSS-REFERENCE ART COLLECTIONS [XRACs] AND DIGESTS</topic><topic>TECHNOLOGIES OR APPLICATIONS FOR MITIGATION OR ADAPTATION AGAINSTCLIMATE CHANGE</topic><topic>WEAPONS</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>GAERTNER, JAN</creatorcontrib><creatorcontrib>KOCH, THOMAS</creatorcontrib><creatorcontrib>KEMMLER, ROLAND</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>GAERTNER, JAN</au><au>KOCH, THOMAS</au><au>KEMMLER, ROLAND</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>Internal-combustion engine has supercharger, where supercharger has compressor and turbine, and transmission unit is linked to another transmission unit for mechanical coupling or uncoupling of supercharger to crankshaft</title><date>2009-01-08</date><risdate>2009</risdate><abstract>The internal-combustion engine has a supercharger (1), where the supercharger has a compressor (2) and a turbine (3). A transmission unit (7) is linked to another transmission unit (9) for mechanical coupling or uncoupling of the supercharger to the crankshaft (5). A connecting unit (8) is provided between two transmission units. Another connecting unit (6) is arranged between former transmission unit and the supercharger.
Die Erfindung betrifft eine Brennkraftmaschine mit einem Abgasturbolader (1), wobei der Abgasturbolader (1) einen Verdichter (2) und eine Turbine (3) aufweist, welche über eine Welle (4) drehfest miteinander verbunden sind, wobei der Abgasturbolader (1) mit Hilfe einer ersten Übertragungseinheit (7) und einer ersten Verbindungseinheit (8) mit der Brennkraftmaschine mechanisch koppelbar ist. Erfindungsgemäß ist zur mechanischen An- oder Entkopplung des Abgasturboladers (1) die Kurbelwelle (5) mit Hilfe einer zweiten Übertragungseinheit (9) an die erste Übertragungseinheit (7) koppelbar, und zwischen der ersten Übertragungseinheit (7) und dem Abgasturbolader (1) ist eine zweite Verbindungseinheit (6) angeordnet. Die Erfindung wird überwiegend im Kraftfahrzeugbau eingesetzt.</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record> |
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