Vehicle seat adjustment system, has control device that determines whether conditioning criterion is fulfilled based on adjusting and measuring signals and outputs conditioning signals for conditioning adjustment when criterion is fulfilled
The system (20) has an electric motor with an armature winding and brushes which lie at a commutator for supplying current to the winding and for receiving current ripple-signals. A control device (12) receives and evaluates the signals for the determination of a position of the motor. The device de...
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Format: | Patent |
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creator | BETHGE, THOMAS BEYER, LARS |
description | The system (20) has an electric motor with an armature winding and brushes which lie at a commutator for supplying current to the winding and for receiving current ripple-signals. A control device (12) receives and evaluates the signals for the determination of a position of the motor. The device determines whether a conditioning criterion is fulfilled based on adjusting and measuring signals (S22, S23) and outputs conditioning signals (S2) for a conditioning adjustment when the criterion is fulfilled. The motor is adjusted in a direction and subsequently back-adjusted in a starting position. An independent claim is also included for a procedure for the operation of an adjustment system.
Die Erfindung betrifft ein Verstellsystem für ein Fahrzeug, wobei das Verstellsystem (20) mindestens aufweist: einen Elektromotor (1, 1d, 1m) mit mindestens einer Ankerwicklung (5), mindestens einem Kommutator (6) und an dem Kommutator (6) anliegenden Bürsten (8) zur Stromversorgung der Ankerwicklung (5) und zum Aufnehmen von in der Ankerwicklung (5) erzeugten Stromrippel-Signalen (Ir), eine Steueranordnung (12) zur Ansteuerung des mindestens einen Elektromotors (1, 1d, 1m) und zur Aufnahme und Auswertung der Stromrippel-Signale (Ir) durch ein Ripple-Counter-Verfahren zur Ermittlung einer Position des Elektromotors (1, 1d, 1m). Um bei geringen Zusatzkosten eine hohe Langlebigkeit zu erreichen, ist vorgesehen, dass die Steueranordnung (12) auf Grundlage von Stell- oder Messsignalen (S22, S23) ermittelt, ob ein Konditionierungskriterium (K) erfüllt ist und bei Erfüllen des Konditionierungskriteriums (K) Konditionierungssignale (S2) für eine Konditionierungsverstellung ausgibt, wobei der Elektromotor (1, 1d, 1m) in der Konditionierungsverstellung in eine Richtung verstellt und nachfolgend in die Ausgangsposition zurückverstellt wird. |
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Die Erfindung betrifft ein Verstellsystem für ein Fahrzeug, wobei das Verstellsystem (20) mindestens aufweist: einen Elektromotor (1, 1d, 1m) mit mindestens einer Ankerwicklung (5), mindestens einem Kommutator (6) und an dem Kommutator (6) anliegenden Bürsten (8) zur Stromversorgung der Ankerwicklung (5) und zum Aufnehmen von in der Ankerwicklung (5) erzeugten Stromrippel-Signalen (Ir), eine Steueranordnung (12) zur Ansteuerung des mindestens einen Elektromotors (1, 1d, 1m) und zur Aufnahme und Auswertung der Stromrippel-Signale (Ir) durch ein Ripple-Counter-Verfahren zur Ermittlung einer Position des Elektromotors (1, 1d, 1m). Um bei geringen Zusatzkosten eine hohe Langlebigkeit zu erreichen, ist vorgesehen, dass die Steueranordnung (12) auf Grundlage von Stell- oder Messsignalen (S22, S23) ermittelt, ob ein Konditionierungskriterium (K) erfüllt ist und bei Erfüllen des Konditionierungskriteriums (K) Konditionierungssignale (S2) für eine Konditionierungsverstellung ausgibt, wobei der Elektromotor (1, 1d, 1m) in der Konditionierungsverstellung in eine Richtung verstellt und nachfolgend in die Ausgangsposition zurückverstellt wird.</description><language>eng ; ger</language><subject>CONTROL OR REGULATION OF ELECTRIC MOTORS, ELECTRIC GENERATORSOR DYNAMO-ELECTRIC CONVERTERS ; CONTROLLING TRANSFORMERS, REACTORS OR CHOKE COILS ; CONVERSION OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER ; ELECTRICITY ; GENERATION ; PERFORMING OPERATIONS ; TRANSPORTING ; VEHICLES IN GENERAL ; VEHICLES, VEHICLE FITTINGS, OR VEHICLE PARTS, NOT OTHERWISEPROVIDED FOR</subject><creationdate>2007</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20071115&DB=EPODOC&CC=DE&NR=102006015920A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25542,76290</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20071115&DB=EPODOC&CC=DE&NR=102006015920A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>BETHGE, THOMAS</creatorcontrib><creatorcontrib>BEYER, LARS</creatorcontrib><title>Vehicle seat adjustment system, has control device that determines whether conditioning criterion is fulfilled based on adjusting and measuring signals and outputs conditioning signals for conditioning adjustment when criterion is fulfilled</title><description>The system (20) has an electric motor with an armature winding and brushes which lie at a commutator for supplying current to the winding and for receiving current ripple-signals. A control device (12) receives and evaluates the signals for the determination of a position of the motor. The device determines whether a conditioning criterion is fulfilled based on adjusting and measuring signals (S22, S23) and outputs conditioning signals (S2) for a conditioning adjustment when the criterion is fulfilled. The motor is adjusted in a direction and subsequently back-adjusted in a starting position. An independent claim is also included for a procedure for the operation of an adjustment system.
Die Erfindung betrifft ein Verstellsystem für ein Fahrzeug, wobei das Verstellsystem (20) mindestens aufweist: einen Elektromotor (1, 1d, 1m) mit mindestens einer Ankerwicklung (5), mindestens einem Kommutator (6) und an dem Kommutator (6) anliegenden Bürsten (8) zur Stromversorgung der Ankerwicklung (5) und zum Aufnehmen von in der Ankerwicklung (5) erzeugten Stromrippel-Signalen (Ir), eine Steueranordnung (12) zur Ansteuerung des mindestens einen Elektromotors (1, 1d, 1m) und zur Aufnahme und Auswertung der Stromrippel-Signale (Ir) durch ein Ripple-Counter-Verfahren zur Ermittlung einer Position des Elektromotors (1, 1d, 1m). Um bei geringen Zusatzkosten eine hohe Langlebigkeit zu erreichen, ist vorgesehen, dass die Steueranordnung (12) auf Grundlage von Stell- oder Messsignalen (S22, S23) ermittelt, ob ein Konditionierungskriterium (K) erfüllt ist und bei Erfüllen des Konditionierungskriteriums (K) Konditionierungssignale (S2) für eine Konditionierungsverstellung ausgibt, wobei der Elektromotor (1, 1d, 1m) in der Konditionierungsverstellung in eine Richtung verstellt und nachfolgend in die Ausgangsposition zurückverstellt wird.</description><subject>CONTROL OR REGULATION OF ELECTRIC MOTORS, ELECTRIC GENERATORSOR DYNAMO-ELECTRIC CONVERTERS</subject><subject>CONTROLLING TRANSFORMERS, REACTORS OR CHOKE COILS</subject><subject>CONVERSION OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER</subject><subject>ELECTRICITY</subject><subject>GENERATION</subject><subject>PERFORMING OPERATIONS</subject><subject>TRANSPORTING</subject><subject>VEHICLES IN GENERAL</subject><subject>VEHICLES, VEHICLE FITTINGS, OR VEHICLE PARTS, NOT OTHERWISEPROVIDED FOR</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2007</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNqNjs1KBDEQhOfiQVbfoS_eXMisuOBR3F18APG6xKRm05JJhnRH8a19BDP-gAqCl26q-LqrjrvXewR2ESSwStY_VtERSUleRDGeU7BCLictOZLHEzuQhoZ6KMrICULPARpQZsyzck6cDuQKN6AJYqGhxoFjhKcHK2029yNqJm3yNMJKLbMSPiQb5d3NVaeq8vPxFzDkX4nfyrdG6Y8GJ93R0M5x-rkX3dlue3dzu8SU95DJOiTofrPtzcqYtekvr1bmur_4L_cGmpl27g</recordid><startdate>20071115</startdate><enddate>20071115</enddate><creator>BETHGE, THOMAS</creator><creator>BEYER, LARS</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20071115</creationdate><title>Vehicle seat adjustment system, has control device that determines whether conditioning criterion is fulfilled based on adjusting and measuring signals and outputs conditioning signals for conditioning adjustment when criterion is fulfilled</title><author>BETHGE, THOMAS ; BEYER, LARS</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_DE102006015920A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>eng ; ger</language><creationdate>2007</creationdate><topic>CONTROL OR REGULATION OF ELECTRIC MOTORS, ELECTRIC GENERATORSOR DYNAMO-ELECTRIC CONVERTERS</topic><topic>CONTROLLING TRANSFORMERS, REACTORS OR CHOKE COILS</topic><topic>CONVERSION OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER</topic><topic>ELECTRICITY</topic><topic>GENERATION</topic><topic>PERFORMING OPERATIONS</topic><topic>TRANSPORTING</topic><topic>VEHICLES IN GENERAL</topic><topic>VEHICLES, VEHICLE FITTINGS, OR VEHICLE PARTS, NOT OTHERWISEPROVIDED FOR</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>BETHGE, THOMAS</creatorcontrib><creatorcontrib>BEYER, LARS</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>BETHGE, THOMAS</au><au>BEYER, LARS</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>Vehicle seat adjustment system, has control device that determines whether conditioning criterion is fulfilled based on adjusting and measuring signals and outputs conditioning signals for conditioning adjustment when criterion is fulfilled</title><date>2007-11-15</date><risdate>2007</risdate><abstract>The system (20) has an electric motor with an armature winding and brushes which lie at a commutator for supplying current to the winding and for receiving current ripple-signals. A control device (12) receives and evaluates the signals for the determination of a position of the motor. The device determines whether a conditioning criterion is fulfilled based on adjusting and measuring signals (S22, S23) and outputs conditioning signals (S2) for a conditioning adjustment when the criterion is fulfilled. The motor is adjusted in a direction and subsequently back-adjusted in a starting position. An independent claim is also included for a procedure for the operation of an adjustment system.
Die Erfindung betrifft ein Verstellsystem für ein Fahrzeug, wobei das Verstellsystem (20) mindestens aufweist: einen Elektromotor (1, 1d, 1m) mit mindestens einer Ankerwicklung (5), mindestens einem Kommutator (6) und an dem Kommutator (6) anliegenden Bürsten (8) zur Stromversorgung der Ankerwicklung (5) und zum Aufnehmen von in der Ankerwicklung (5) erzeugten Stromrippel-Signalen (Ir), eine Steueranordnung (12) zur Ansteuerung des mindestens einen Elektromotors (1, 1d, 1m) und zur Aufnahme und Auswertung der Stromrippel-Signale (Ir) durch ein Ripple-Counter-Verfahren zur Ermittlung einer Position des Elektromotors (1, 1d, 1m). Um bei geringen Zusatzkosten eine hohe Langlebigkeit zu erreichen, ist vorgesehen, dass die Steueranordnung (12) auf Grundlage von Stell- oder Messsignalen (S22, S23) ermittelt, ob ein Konditionierungskriterium (K) erfüllt ist und bei Erfüllen des Konditionierungskriteriums (K) Konditionierungssignale (S2) für eine Konditionierungsverstellung ausgibt, wobei der Elektromotor (1, 1d, 1m) in der Konditionierungsverstellung in eine Richtung verstellt und nachfolgend in die Ausgangsposition zurückverstellt wird.</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record> |
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