Vehicle stop detecting method, involves canceling automatic continuation of operating condition based on verification result of operating condition, and initiating special regulation for stability and traction control

The method involves detecting vehicle stop with the turning behavior of vehicle wheels. Automatic continuation of an operating condition of the vehicle is initiated by applying or maintaining an operating brake pressure. The operating condition is verified by a driving dynamics parameters and condit...

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Hauptverfasser: JOUSSEN, SEBASTIAN, GROITZSCH, STEPHAN, BAIJENS, MARK, MEURERS, THOMAS, HUTH, OLIVER, MANN-WAHRENBERG, ALEXANDER
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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creator JOUSSEN, SEBASTIAN
GROITZSCH, STEPHAN
BAIJENS, MARK
MEURERS, THOMAS
HUTH, OLIVER
MANN-WAHRENBERG, ALEXANDER
description The method involves detecting vehicle stop with the turning behavior of vehicle wheels. Automatic continuation of an operating condition of the vehicle is initiated by applying or maintaining an operating brake pressure. The operating condition is verified by a driving dynamics parameters and conditions and canceling the continuation based on the verification result. A special regulation for stability and traction control is initiated. Independent claims are also included for the following: (A) a starting assistance for a vehicle (B) a device for detecting a vehicle stop. Die Erfindung betrifft ein Verfahren zum Ermitteln eines Fahrzeugstillstands nach einer Bremsung, bei dem eine selbsttätige Fortsetzung dieses Betriebszustandes zur Verhinderung des Wegrollens des Fahrzeugs beim Anfahren durchgeführt werden soll. Derartige Verfahren beschreiben eine Anfahrhilfe, mit der Fahrzeuge beim Anfahren am Berg über die Betriebsbremse am Zurückrollen gehindert werden sollen. Rutschen die Fahrzeuge am Berg bei detektiertem Fahrzeugstillstand, sind sie aufgrund der von der Anfahrhilfe blockierten Räder nicht mehr kontrollierbar. Es wird daher vorgeschlagen, den Betriebszustand des Fahrzeugs mittels Fahrdynamikgrößen und/oder Fahrdynamikzuständen zu überprüfen und die selbsttätige Fortsetzung des Betriebszustandes in Abhängigkeit von dem Überprüfungsergebnis aufzuheben. Es wird eine Sonderregelung zur Stabilitäts- oder Traktionskontrolle eingeleitet.
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