Brennstoffzellensystem sowie Verfahren zum Betreiben eines Brennstoffzellensystems
Die vorliegende Erfindung betrifft ein Brennstoffzellensystem (100), aufweisend zumindest einen Brennstoffzellenstapel (1) mit einer ersten Elektrode (2) und einer zweiten Elektrode (3), einen Luftzuführabschnitt (10) zum Zuführen von Luft (30) zur ersten Elektrode (2), einen Nutzgaszuführabschnitt...
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Format: | Patent |
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creator | Alexander Zehetner BSc Franz Koberg Dipl.Ing. Richard Schauperl Dipl.Ing. David Reichholf BSc Bernd Reiter Dipl.Ing. Dr. Martin Hauth |
description | Die vorliegende Erfindung betrifft ein Brennstoffzellensystem (100), aufweisend zumindest einen Brennstoffzellenstapel (1) mit einer ersten Elektrode (2) und einer zweiten Elektrode (3), einen Luftzuführabschnitt (10) zum Zuführen von Luft (30) zur ersten Elektrode (2), einen Nutzgaszuführabschnitt (11) zum Zuführen von Nutzgas (31) zur zweiten Elektrode (3), einen Abluftabschnitt (12) zum Abführen von Abluft (32) von der ersten Elektrode (2), einen Nutzabgasabschnitt (13) zum Abführen von Nutzabgas (33) von der zweiten Elektrode (3), wobei der Abluftabschnitt (12) und der Nutzabgasabschnitt (13) in einen Abgasbrenner (4) zum zumindest teilweisen katalytischen Verbrennen der Abluft (32) und des Nutzabgases (33) münden, sowie einen Brennerabgasabschnitt (17) mit einem ersten Brennerabgaszweig (18) und einem zweiten Brennerabgaszweig (19) zum Abführen von Brennerabgas (34) vom Abgasbrenner (4), wobei der erste Brennerabgaszweig (18) mit einem ersten Wärmetauscherelement (5) im Luftzuführabschnitt (10) zur Bereitstellung von Wärmeenergie an die Luft (30) im Luftzuführabschnitt (10) und der zweite Brennerabgaszweig (19) mit einem zweiten Wärmetauscherelement (6) im Nutzgaszuführabschnitt (11) zur Bereitstellung von Wärmeenergie an das Nutzgas (31) im Nutzgaszuführabschnitt (11) verbunden ist. Ferner betrifft die vorliegende Erfindung ein Verfahren zum Betreiben eines Brennstoffzellensystems (100).
The present invention relates to a fuel cell system (100) comprising at least one fuel cell stack (1) having a first electrode (2) and a second electrode (3), an air supply section (10) for supplying air (30) to the first electrode (2), a useful gas supply section (11) for supplying useful gas (31) to the second electrode (3), an exhaust air section (12) for discharging discharge air (32) from the first electrode (2), a useful waste gas section (13) for discharging useful waste gas (33) from the second electrode (3), wherein the discharge air section (12) and the useful waste gas section (13) are introduced into a waste gas burner (4) for at least partially catalytic combustion of the discharge air (32) and the useful waste gas (33), and a burner waste gas section (17) having a first burner waste gas branch (18) and a second burner waste gas branch (19) for discharging burner waste gas (34) from the waste gas burner (4), wherein the first burner waste gas branch (18) is connected to a first heat exchanger element (5) in the air supply section (10) for supplying heat |
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The present invention relates to a fuel cell system (100) comprising at least one fuel cell stack (1) having a first electrode (2) and a second electrode (3), an air supply section (10) for supplying air (30) to the first electrode (2), a useful gas supply section (11) for supplying useful gas (31) to the second electrode (3), an exhaust air section (12) for discharging discharge air (32) from the first electrode (2), a useful waste gas section (13) for discharging useful waste gas (33) from the second electrode (3), wherein the discharge air section (12) and the useful waste gas section (13) are introduced into a waste gas burner (4) for at least partially catalytic combustion of the discharge air (32) and the useful waste gas (33), and a burner waste gas section (17) having a first burner waste gas branch (18) and a second burner waste gas branch (19) for discharging burner waste gas (34) from the waste gas burner (4), wherein the first burner waste gas branch (18) is connected to a first heat exchanger element (5) in the air supply section (10) for supplying heat energy to the air (30) in the air supply section (10) and the second burner waste gas branch (19) to a second heat exchanger element (6) in the useful gas supply section for providing heat energy to the useful gas (31) in the useful gas supply section (11). The invention also relates to a method for operating a fuel cell system (100).</description><language>ger</language><subject>BASIC ELECTRIC ELEMENTS ; ELECTRICITY ; PROCESSES OR MEANS, e.g. BATTERIES, FOR THE DIRECT CONVERSIONOF CHEMICAL INTO ELECTRICAL ENERGY</subject><creationdate>2019</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20191115&DB=EPODOC&CC=AT&NR=521207A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25543,76294</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20191115&DB=EPODOC&CC=AT&NR=521207A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>Alexander Zehetner</creatorcontrib><creatorcontrib>BSc Franz Koberg</creatorcontrib><creatorcontrib>Dipl.Ing. Richard Schauperl</creatorcontrib><creatorcontrib>Dipl.Ing. David Reichholf</creatorcontrib><creatorcontrib>BSc Bernd Reiter</creatorcontrib><creatorcontrib>Dipl.Ing. Dr. Martin Hauth</creatorcontrib><title>Brennstoffzellensystem sowie Verfahren zum Betreiben eines Brennstoffzellensystems</title><description>Die vorliegende Erfindung betrifft ein Brennstoffzellensystem (100), aufweisend zumindest einen Brennstoffzellenstapel (1) mit einer ersten Elektrode (2) und einer zweiten Elektrode (3), einen Luftzuführabschnitt (10) zum Zuführen von Luft (30) zur ersten Elektrode (2), einen Nutzgaszuführabschnitt (11) zum Zuführen von Nutzgas (31) zur zweiten Elektrode (3), einen Abluftabschnitt (12) zum Abführen von Abluft (32) von der ersten Elektrode (2), einen Nutzabgasabschnitt (13) zum Abführen von Nutzabgas (33) von der zweiten Elektrode (3), wobei der Abluftabschnitt (12) und der Nutzabgasabschnitt (13) in einen Abgasbrenner (4) zum zumindest teilweisen katalytischen Verbrennen der Abluft (32) und des Nutzabgases (33) münden, sowie einen Brennerabgasabschnitt (17) mit einem ersten Brennerabgaszweig (18) und einem zweiten Brennerabgaszweig (19) zum Abführen von Brennerabgas (34) vom Abgasbrenner (4), wobei der erste Brennerabgaszweig (18) mit einem ersten Wärmetauscherelement (5) im Luftzuführabschnitt (10) zur Bereitstellung von Wärmeenergie an die Luft (30) im Luftzuführabschnitt (10) und der zweite Brennerabgaszweig (19) mit einem zweiten Wärmetauscherelement (6) im Nutzgaszuführabschnitt (11) zur Bereitstellung von Wärmeenergie an das Nutzgas (31) im Nutzgaszuführabschnitt (11) verbunden ist. Ferner betrifft die vorliegende Erfindung ein Verfahren zum Betreiben eines Brennstoffzellensystems (100).
The present invention relates to a fuel cell system (100) comprising at least one fuel cell stack (1) having a first electrode (2) and a second electrode (3), an air supply section (10) for supplying air (30) to the first electrode (2), a useful gas supply section (11) for supplying useful gas (31) to the second electrode (3), an exhaust air section (12) for discharging discharge air (32) from the first electrode (2), a useful waste gas section (13) for discharging useful waste gas (33) from the second electrode (3), wherein the discharge air section (12) and the useful waste gas section (13) are introduced into a waste gas burner (4) for at least partially catalytic combustion of the discharge air (32) and the useful waste gas (33), and a burner waste gas section (17) having a first burner waste gas branch (18) and a second burner waste gas branch (19) for discharging burner waste gas (34) from the waste gas burner (4), wherein the first burner waste gas branch (18) is connected to a first heat exchanger element (5) in the air supply section (10) for supplying heat energy to the air (30) in the air supply section (10) and the second burner waste gas branch (19) to a second heat exchanger element (6) in the useful gas supply section for providing heat energy to the useful gas (31) in the useful gas supply section (11). 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Ferner betrifft die vorliegende Erfindung ein Verfahren zum Betreiben eines Brennstoffzellensystems (100).
The present invention relates to a fuel cell system (100) comprising at least one fuel cell stack (1) having a first electrode (2) and a second electrode (3), an air supply section (10) for supplying air (30) to the first electrode (2), a useful gas supply section (11) for supplying useful gas (31) to the second electrode (3), an exhaust air section (12) for discharging discharge air (32) from the first electrode (2), a useful waste gas section (13) for discharging useful waste gas (33) from the second electrode (3), wherein the discharge air section (12) and the useful waste gas section (13) are introduced into a waste gas burner (4) for at least partially catalytic combustion of the discharge air (32) and the useful waste gas (33), and a burner waste gas section (17) having a first burner waste gas branch (18) and a second burner waste gas branch (19) for discharging burner waste gas (34) from the waste gas burner (4), wherein the first burner waste gas branch (18) is connected to a first heat exchanger element (5) in the air supply section (10) for supplying heat energy to the air (30) in the air supply section (10) and the second burner waste gas branch (19) to a second heat exchanger element (6) in the useful gas supply section for providing heat energy to the useful gas (31) in the useful gas supply section (11). The invention also relates to a method for operating a fuel cell system (100).</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record> |
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