Alleinerziehende in der Betreuungsplatzvergabe: Status quo und Handlungsempfehlungen

Alleinerziehende Eltern und ihre Kinder profitieren besonders von frühkindlichen Bildungs- und Betreuungsangeboten. Dennoch erhalten in Deutschland knapp ein Drittel der Alleinerziehenden mit Betreuungsbedarf für ihre unter dreijährigen Kinder keinen Betreuungsplatz. Obwohl rund 70 % der Kitaleitung...

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Veröffentlicht in:Wirtschaftsdienst (Hamburg) 2024, Vol.104 (5), p.336-342
Hauptverfasser: Steinberg, Hannah S, Schüller, Simone, Öztürk, Yasmin, Klein, Thilo, Schober, Pia
Format: Artikel
Sprache:ger
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container_title Wirtschaftsdienst (Hamburg)
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creator Steinberg, Hannah S
Schüller, Simone
Öztürk, Yasmin
Klein, Thilo
Schober, Pia
description Alleinerziehende Eltern und ihre Kinder profitieren besonders von frühkindlichen Bildungs- und Betreuungsangeboten. Dennoch erhalten in Deutschland knapp ein Drittel der Alleinerziehenden mit Betreuungsbedarf für ihre unter dreijährigen Kinder keinen Betreuungsplatz. Obwohl rund 70 % der Kitaleitungen angeben, das Vergabekriterium "Alleinerziehend" bei der Platzvergabe zu berücksichtigen, können die vorherrschenden Vergabeverfahren die Umsetzung der Kriterien nicht gewährleisten. Dieser Beitrag zeigt, wie bundesweit transparente Vergabekriterien gestaltet werden und durch geeignete, zentral verwaltete Zuteilungssysteme auf kommunaler Ebene umgesetzt werden können. Single parents and their children benefit particularly from early childhood education and childcare programmes. Nevertheless, almost a third of single parents in Germany who need childcare for their children under the age of three are unable to find it. Although around 70 % of day care providers claim to take the single-parent criterion into account when allocating slots, the prevailing allocation procedures cannot guarantee that this is implemented. This article shows how transparent allocation criteria can be designed nationwide and how their implementation can be realised through suitable, centralised, municipal allocation systems. Particularly in (western) German regions with a high unmet demand for institutional childcare, single-parent status should be considered as an independent criterion in addition to other factors such as employment and child age.
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Although around 70 % of day care providers claim to take the single-parent criterion into account when allocating slots, the prevailing allocation procedures cannot guarantee that this is implemented. This article shows how transparent allocation criteria can be designed nationwide and how their implementation can be realised through suitable, centralised, municipal allocation systems. Particularly in (western) German regions with a high unmet demand for institutional childcare, single-parent status should be considered as an independent criterion in addition to other factors such as employment and child age.</description><identifier>ISSN: 1613-978X</identifier><identifier>DOI: 10.2478/wd-2024-0090</identifier><language>ger</language><publisher>Warsaw: Sciendo</publisher><subject>Deutschland ; Kinderbetreuungseinrichtung</subject><ispartof>Wirtschaftsdienst (Hamburg), 2024, Vol.104 (5), p.336-342</ispartof><lds50>peer_reviewed</lds50><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><link.rule.ids>314,776,780,4010,27900,27901,27902</link.rule.ids></links><search><creatorcontrib>Steinberg, Hannah S</creatorcontrib><creatorcontrib>Schüller, Simone</creatorcontrib><creatorcontrib>Öztürk, Yasmin</creatorcontrib><creatorcontrib>Klein, Thilo</creatorcontrib><creatorcontrib>Schober, Pia</creatorcontrib><title>Alleinerziehende in der Betreuungsplatzvergabe: Status quo und Handlungsempfehlungen</title><title>Wirtschaftsdienst (Hamburg)</title><description>Alleinerziehende Eltern und ihre Kinder profitieren besonders von frühkindlichen Bildungs- und Betreuungsangeboten. 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Although around 70 % of day care providers claim to take the single-parent criterion into account when allocating slots, the prevailing allocation procedures cannot guarantee that this is implemented. This article shows how transparent allocation criteria can be designed nationwide and how their implementation can be realised through suitable, centralised, municipal allocation systems. 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