What About Early Childhood Mathematics Education in Early Childhood Teacher Education?: An Insight into Teacher Educators’ Characteristics and the Opportunities to Learn They Provide
From existing research, it is known that early childhood teacher education provides few opportunities to learn mathematical content or mathematics pedagogical content knowledge. Furthermore, little is known about the extent to which teacher educators are qualified to teach early childhood mathematic...
Gespeichert in:
Veröffentlicht in: | Zeitschrift für Pädagogik 2023-01 (1), p.88-110 |
---|---|
Hauptverfasser: | , |
Format: | Artikel |
Sprache: | ger |
Online-Zugang: | Volltext |
Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
Zusammenfassung: | From existing research, it is known that early childhood teacher education provides few opportunities to learn mathematical content or mathematics pedagogical content knowledge. Furthermore, little is known about the extent to which teacher educators are qualified to teach early childhood mathematics within teacher education programs. This study investigates the frequency of opportunities to learn mathematical content knowledge and mathematics pedagogical content knowledge. Additionally, we investigate some characteristics of teacher educators, namely the sources they use for professional development with respect to early mathematics education. We report descriptive results as well as correlations. The results indicate that opportunities to learn mathematical content knowledge and mathematics pedagogical content knowledge have increased over time. Moreover, the results indicate that teacher educator professional development formats that encourage professional exchange among teacher educators, experts in early mathematics education and in-service teachers may increase teacher educators’ competence in early childhood mathematics and thereby the frequency with which this topic is addressed in teacher education.
Bisherige Studien haben gezeigt, dass in der Ausbildung von Erzieher*innen eher wenig Lerngelegenheiten im Bereich Mathematik angeboten werden. Außerdem ist wenig darüber bekannt, inwieweit die in der Ausbildung unterrichtenden Lehrkräfte darauf vorbereitet sind, Themen der frühen mathematischen Bildung zu unterrichten. Die vorliegende Studie untersucht die Häufigkeit von Lerngelegenheiten zum mathematischen Fachwissen und zum mathematikdidaktischen Wissen. Zusätzlich untersuchen wir Merkmale der Lehrkräfte, z.?B. welche Fort- und Weiterbildungsmöglichkeiten sie zum Thema frühe mathematische Bildung nutzen. Es werden deskriptive Ergebnisse und Korrelationen berichtet. Die Ergebnisse deuten darauf hin, dass die mathematikbezogenen Lerngelegenheiten über die Zeit zugenommen haben. Außerdem geben die Ergebnisse erste Hinweise, das Fortbildungsformate die den professionellen Austausch zwischen Lehrkräften sowie mit Expert*innen für frühe mathematische Bildung und Fachkräften in der Praxis, die Kompetenz der Lehrkräfte erhöhen könnten und damit mittelfristig auch die Häufigkeit der Lerngelegenheiten in der Erzieher*innenausbildung weiter erhöhen könnte. |
---|---|
ISSN: | 0044-3247 0044-3247 |
DOI: | 10.3262/ZP2301088 |